Szponzorált tartalom
Üzleti és adminisztrációs tanácsadó vagyok. Sokszor úgy aposztrofálom magamat, hogy kkv polihisztor. Mindent tudok a mikro-, kis- és középvállalkozások üzleti és ügyviteli problémáiról és azok ideális megoldásairól.
Legtöbbször a cégalapítás előtt keresnek meg az újdonsült tulajdonosok és/vagy ügyvezetők. Amikor megérzik, hogy összecsapnak a fejük felett a cégalapítással kapcsolatos teendők hullámai. Ebben a cikkemben ezen a témán szeretnék részletesen végigmenni egy konkrét példán keresztül.
Minap megkeresett egy marketinges szakember, akit Elemérnek hívnak. Cégalapításon törte a fejét. Egyre több privát megrendelése volt az alkalmazotti munkája mellett, ezért döntött úgy, hogy bátran előre lép és létrehozza az első saját cégét. A legfontosabb tisztázandó kérdések ilyenkor a következők:
-
mi lesz a cégforma?
-
ki végzi a cégalapítást?
-
hol lesz a székhely?
-
milyen formában kerül befizetésre a törzstőke?
-
ki lesz a számlavezető bank?
Cégforma
Hazánkban ma az alábbi cégformák közül lehet választani: közkereseti társaság, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, zártkörűen vagy nyilvánosan működő részvénytársaság. Az engem megkereső marketinges szakember számára a fentiek közül egyértelműen a kft. volt a legjobb választás.
Cégalapítás Budapesten
Elemér attól félt, hogy a cégalapítás budapest vonzáskörzetében költséges és macerás lesz. Természetesen az un. egyszerűsített cégalapítást javasoltam számára. Ennek az esetében olyan, mintha a nagysebességű japán szupervonat, a Shinkansen utasai lennénk. Sablonizált dokumentumok állnak rendelkezésünkre és az adószám megállapítása után 1 nappal a Cégbíróság már el is végzi a cég bejegyzését. Ráadásul az egyszerűsített eljárás keretében nincs fizetendő illeték sem. Az egész procedúrához csak egy jó ügyvédet kell választanunk. Természetesen figyelmébe ajánlottam Elemérnek egy cégjogban hatalmas gyakorlattal és diszkrét óradíjakkal rendelkező ügyvédi irodát.
Székhely választás
Egy univerzális megoldást javasoltam Elemérnek: vegye igénybe a Székhelyszolgáltatás24 csapatának a segítségét. Így annak budapesti irodájában lehet a létrejövő cégének a székhelye. Lassan 10 éve dolgozom együtt a Székhelyszolgáltatás24 céggel. Számos ügyfelet továbbítottam már feléjük és minden alkalommal meggyőződhettem arról, hogy rendkívül ügyfélcentrikusak: számukra valóban első a megrendelő elégedettsége. Korábban volt egy negatív felhangja annak, ha egy cégnek a székhelye székhelyszolgáltatónál van. Városi legendák szerint a hatóságok sem szerették ezt a megoldást.
Azonban 2017-ben megjelent a 7/2017. (VI. 1.) számú IM rendelet a székhelyszolgáltatásról. Ez teljes mértékben leszabályozta ennek az iparágnak a működését. Azóta a NAV és a cégbíróságok is egészen más szemmel tekintenek egy székhelyszolgáltatónál bejegyzett társaságra.
Melyek a konkrét, kézzel fogható előnyei annak, ha egy cég nem a tulajdonos vagy az ügyvezető saját lakásába van bejegyezve, hanem a Székhelyszolgáltatás24 budapesti irodájának szolgáltatásait veszi igénybe? Számos ilyen előny van.
Egyik a postai levelek biztonságos kézbesítése. Amikor nyáron a horvát tengerparton töltjük a megérdemelt pihenésünket, a magyar hatóságok akkor sem pihennek. És akár egy vagy több fontos, hivatalos levelet is kiküldhetnek a székhelyünkre. Amennyiben ez a lakásunk, akkor a levelek jó eséllyel visszamennek a feladóhoz „nem kereste” jelzéssel. Ennek az egyenes ági következménye pedig nagyon gyakran az adószám azonnali törlése. A Székhelyszolgáltatás24 budapesti irodájában az asszisztensek minden munkanapon 8 és 17 óra között átveszik a beérkező postai küldeményeket. Sőt, nemcsak átveszik, hanem érkeztetik és szkennelik is azokat. Minden hónapban egyszer pedig elküldik a digitalizált leveleket a cég ügyvezetője részére.
Ezzel a megoldással mentesülünk a postai sorban állástól is. Mindig is gyűlöltem hosszú órákat tölteni azzal, hogy ajánlott ill. tértivevényes küldeményekért állok sorba véget nem érő, kígyózó sorokban a területileg illetékes postahivatal kijelölt ablaka előtt. Mennyivel értékesebb ebben az időben a saját szakmai feladataimra koncentrálni.
A másik előny a tárgyalóhasználati lehetőség. Ebből havi egy alkalom díjmentes, a többi alkalom esetében pedig nagyon kedvező díjat kell fizetnünk. A Székhelyszolgáltatás24 modern és jól felszerelt irodájában bármelyik üzleti partnerünket nyugodtan fogadhatjuk egy megbeszélésre, még egy remek kávéval is meg tudjuk őt kínálni.
A hatóságok időnként egészen váratlanul képesek megjelenni egy cég székhelyén. Ilyen esetekben különösen nagy hasznát vesszük a Székhelyszolgáltatás24 profi csapatának. Ugyanis a hatósági megkeresések szakszerű kezelésében nagyon nagy gyakorlatuk van. Átadják a helyben tárolt iratokat és megválaszolják a felmerülő kérdéseket. Képzeld el ezzel szemben azt, amikor a nappalidban Neked kell fogadni a NAV illetékes szakembereit. Hát, nem egy felemelő érzés, hatványozottan képes növelni az ősz hajszálak számát még akkor is, ha minden szempontból patyolattiszta a céged.
Végül, de nem utolsó sorban fontos a kedvező ár. A Székhelyszolgáltatás24 esetében a budapesti székhelyért 6 hónapra nettó 29 900 Ft-ot szükséges fizetnünk. És 1 hónap díját ajándékba megkapjuk. Ez az összeg egyáltalán nem magas. Különösen akkor nem, ha szembe állítjuk a saját lakásunkban működő irodánk költségeivel. És ha most arra gondolsz, hogy a lakásiroda költsége pontosan nulla forint, akkor javaslom, hogy számold újra. És vedd figyelembe azt, hogy amennyiben egy lakás célú ingatlanban van a bejelentett vállalkozásod, akkor építményadót vagy köteles fizetni. Ennek átlagos összege 2023-ban 300 Ft/m2/év.
Még egy fontos szempontot szeretnék a figyelmedbe ajánlani. Mindig megbízható, komoly szakmai múlttal rendelkező székhelyszolgáltató partnert válassz. Ugyanis amennyiben ez eltűnik és lehúzza a rolót, akkor a székhelyed is megszűnik. Egy székhely megváltoztatása pedig macerás és költséges dolog. Be kell jelenteni a hatóságok felé és jelezni kell a saját partnereid felé is. A Székhelyszolgáltatás24 tizenkét éve megbízhatóan van jelen a magyar piacon. Amennyiben olyan székhelyszolgáltatóra van szükséged, akinél minden szempontból biztonságban vagy, csak őket ajánlom. Tevékenységüket természetesen minden szempontból a 7/2017.(VI.1) IM rendeletnek megfelelően végzik. A szolgáltatást igénybe vevőkkel részletes, mindenre kiterjedő szerződést kötnek. Csak korrekt jogi hátterű cégek részére teszik elérhetővé a szolgáltatásukat, nincsenek cégtemetők.
Természetesen amennyiben egy vállalkozásnak nagy az ügyfélforgalma, akkor saját vagy bérelt irodára van szüksége. És akkor ide bejelenthető a székhely is. De amennyiben pl. egy online vállalkozást üzemeltetsz, akkor kiváló megoldás lehet egy székhelyszolgáltató igénybevétele.
Törzstőke
Kft. esetében az előírt törzstőke összege 3 millió forint. Ez elsőre talán soknak hangzik egy induló vállalkozás esetében. De itt is van mozgásterünk. A teljes összeg befizetésére két év haladékot kapunk. Illetve lehetséges bevinni a cégbe apportként nem pénzbeli, hanem vagyoni hozzájárulást is. Ez lehet egy értékes munkaeszköz vagy szoftver is. Elemér esetében a drága notebookja és az arra beszerzésre kerülő szintén drága marketing automatizációs szoftvere is apportként került be a kft-be.
Számlavezető bank
A cégalapítás során az újonnan létrejött kft. köteles céges bankszámlát nyitni. Erre nincs előzetes biztos receptem. Érdemes az aktuális pénzügyi ajánlatokat és költségeket végignézni ill. mérlegelni azt, hogy melyik bankhálózat fiókja van hozzánk a legközelebb. Ugyanis az online bankolás esetében is vannak olyan teendők, amelyeket csak személyes jelenléttel tudunk elintézni.
Konklúzió
Elemér számára az új vállalkozásának létrehozása teljes sikertörténet volt. Minimális költségekkel megtörtént a cégalapítás budapesten. A Székhelyszolgáltatás24 igénybevételével pedig egy kedvező költségű, reprezentatív pesti címen lévő székhellyel ill. irodával is rendelkezik. Már csak egyetlen dolga maradt: az új kft töretlen szakmai fejlődésének a biztosítása. De ebben vitathatatlanul könnyebb dolga van, mint a cég létrehozásában, hiszen a marketinghez kiválóan ért.